معنای ارگونومی و کاربردهای آن - مبلمان اداری - دکوراسیون داخلی

ارگونومی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ارگونومی واژه ای است که احتمالا بارها و بارها به گوشتان خورده.خصوصا در مورد استفاده از فضا و دکوراسیون.اما ممکن است ندانید معنی این واژه چیست.در این مقاله قصد بررسی معنی واژه ارگونومی و کاربردهای آن را داریم.

معنی ارگونومی در واقع عبارت است از “علم تلفیق شرایط کار و ومحیط متناسب با شرایط بدنی انسان و نیازهای او”.شاید درک این جمله به راحتی ممکن نباشد.لذا آن را آسان تر بیان میکنیم.ارگونومی عبارت است از کاهش آسیب های شغلی و روانی ضمن کاهش مشکلات جسمانی و روانی و بدنبال آن کاهش هزینه های درمانی.به عبارتی ارگونومی علم مطالعه بر روی چگونگی موثر بودن افراد در محیط کار خودشان است.بنابراین این موضوع بستگی به عوامل ریز و درشتی دارد که در بهره وری کارمندان تاثیر دارد.

در مورد ارگونومی محیط کار ،متاسفانه در زمان طراحی دکوراسیون ،این موضوع نادیده گرفته میشود و در طولانی مدت موجب بوجود آمدن مشکلات عدیده ای در کارمندان نظیر ،گردن درد ،کمر درد ،سندروم تونل کارپ ،مشکلات بینایی و … میگردد.

هرچه رعایت ارگونومی توسط کارفرما بیشتر شود ،موجب میشود که محیط کاری آرام تری داشته باشند و در نتیجه بار روانی مثبتی را به آنان به دلیل اینکه متوجه اهمیت آسایش آنان برای شرکت میشوند،و در نتیجه روحیه کاری آنان بالا رفته که موجب بالا رفتن راندمان کاری خواهد شد.

اما رعات ارگونومی تنها بر عهده کارفرما نخواهد بود بلکه خود افراد به تنهایی میتوانند به ارگونومی خود در محیط کاری خود کمک نمایند.بدین منظور افراد میتوانند :

  1. به وضعیت طبیعی نشستن خود دقت نمایید.بدین منظور پاها را در جلوی خود و بر روی زمین بگذارید.دست هایتان را بر روی ران ها و شانه ها را به عقب متمایل نمایید.اگر در این حالت احساس راحتی مینمایید ،ارگونومی صندلی برایتان مناسب است.
  2. محل موس و کیبورد را به درستی تنظیم نمایید.بدین منظور باید ارتفاع آن ها را در حد ۶ سانتیمتر بالاتر از پاهای خود قرار داده و شیب کیبورد را تا حد امکان کم نمایید.
  3. محل مانیتور را به درستی تعیین نمایید.بدین منظور کافیست در حالی که به صندلی تکیه داده اید ،دستتان را دراز نمایید تا انگشتتان به صفحه مانیتور برسد.همچنین صفحه گوگل را باز نمایید.اگر ادرس بار گوگل روبروی شما قرار دارد ،ارتفاع آن به درستی تنظیم شده است.
  4. صندلی مناسبی را انتخاب نمایید.در مورد صندلی مناسب باید گفت که ارتفاع آن به حدی است که زمانی که بر روی صندلی نشسته اید ،کف پاهایتان بر روی زمین قرار میگیرد.
  5. استراحت به عضلاتتان دهید.بدین منظور که پس از یک ساعت بلند شده و راه بروید تا عضلات خود را از اسپاسم دور نگه دارید.

 مزیت و کاربردهای ارگونومی مناسب چیست؟

واضح است که ارگونومی زمانی برایمان سود دارد که به درستی انتخاب شود.بنابراین زمانی که از کاربردهای ارگونومی سخن به میان میاید منظور ارگونومی مناسب است.ارگونومی موجب کاهش هزینه ها ،افزایش میزان بهره وری ،افزایش کیفیت ،مشارکت کارکنان و ایمنی در کار میشود.علاوه بر این در میزان سلامتی و دقت زندگی شما نیز تاثیر مثبتی دارد.

و اما در رایطه با ارگونومی مناسب مواردی را باید مد نظر قرار داد تا با توجه به رعایت آن ها بتوانیم یک ارگونومی مناسب را ارجرا نماییم و در ادامه  بدان ها میپردازیم :

  • رعایت اصول نورپردازی: نورپردازی در محیط باید به گونه ای باشد که موجب آزار چشم در استفاده از مانیتور نگردد.همچنین استفاده از نور طبیعی با حداکثر توان نیز از اصولی است که ضمن رعایت ارگونومی ،موجب کاهش هزینه ها خواهد شد.
  • رنگ : رنگ ها نیز از مواردی هستند که در ارگونومی مناسب تاثیر دارند.بدین منظور از اثرات رنگ ها در روحیات افراد غافل نشوید.
  • بافت اشیا : در مورد ارگونومی اشیا ،باید بافت آن ها در نظر گرفت.بعنوان مثال در مورد جنس صندلی ها ،باید به گونه ای انتخاب گردد که موجب خیس شدن بواسطه عرق کردن افراد نشود.
  • تناسب با فرم بدنی : این مورد در مورد انتخاب وسایل مورد استفاده افراد صدق میکند.بدین معنی که بعنوان مثال صندلی ها باید به گونه ای انتخاب گردند که فرم بدنی افراد را تحت تاثیر منفی قرار ندهند و یا میزها متناسب با نوع کاربری افراد تهیه گردد.

بهترین شرکت دکوراسیون داخلی 

مبلمان اداری 

دکوراسیون داخلی 

معنای ارگونومی و کاربردهای آن - مبلمان اداری - دکوراسیون داخلی


miracle ارگونومی ,افراد ,نمایید ,بدین ,منظور ,صندلی ,بدین منظور ,ارگونومی مناسب ,نمایید بدین ,کاهش هزینه ,بعنوان مثال منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

لاو موزیک هر چی که بخوای فلزیاب فراز مدارات الکترونیک فلزیاب کرمانشاه 09102191330 porn فروشگاه دریا اجناس فوق العاده